Tämän kesän roadtrip (Oulu-Kokkola-Vaasa-Kristiinankaupunki-Oulu)

Kun lähtee Oulusta 8-tietä kohti etelää, sillä tiellä voi viipyä pitkään. Ja toisaalta lyhyessäkin ajassa ehtii paljon. Tällä kertaa aikaa oli perjantaista sunnuntaihin.

Joka kesä tehdään vähintään yksi rengasmatka. Joskus on menty niin, että katsotaan aamulla säätiedotus ja sitten päätetään, minne mennään. Välillä on menty eri puolilla Suomea asuvien tuttujen ja sukulaisten perässä. Tällä kertaa suunniteltiin reitti etukäteen, varattiin yöpaikat hyvissä ajoin ja mietittiin, missä käydään.

Oulusta lähdettiin perjantaina aamulla ja ajettiin Kokkolaan lounaalle vohvelikahvilaan. Käytiin myös samassa pihapiirissä olevassa ITE-taiteen museossa, jossa tämän kesän näyttely Ilmiantoja – Wanted ITE kertoi ITE-taiteen kartoituksen alkuvaiheista ja sen tekijöiden etsimisestä. Näyttely valmisti meitä hyvin ensi vuoteen, jolloin ITE-taiteen 20-vuotista taivalta ja itse tehtyä elämää juhlistetaan eri tavoin ympäri Suomea.

Kokkolasta matka jatkui Vaasaan, missä yövyttiin Hotelli Astorissa. Pieni ja persoonallinen hotelli, missä sisustus oli tarkkaan mietitty ja tehty rohkeasti omanlaiseksi. Ja ah, entäs aamupala sitten! Paljon itse tehtyä ja lähellä tuotettua – puuroa, marjakiisseliä, röstiperunoita, täytettyjä munia, savukalaa, smoothieta, marjashotteja, makeita ja suolaisia piirakoita – ja mahdollisuus paistaa vohveleita. Hyvää kahvia. Kerrassaan ihanaa, monipuolista ja herkullista.

Vaasassa käytiin myös Raippaluodossa, Suomen pisimmällä sillalla, Merenkurkun saariston portilla ja pienessä kylässä. Ihmeteltiin sillanrakentajien taitavuutta ja ihasteltiin kaunista maisemaa.

Vaasasta ajeltiin Kristiinankaupunkiin, missä yövyttiin Hotelli Krepelinissä ja sen vanhassa 1800-luvulla rakennetussa Maustemakasiinissa. Vanhat hirret, raikas ilma ja hellä hämärä takasivat ihan hirmu hyvät yöunet.

Kristiinankaupunki kuuluu kansainväliseen cittaslow-pikkukaupunkiverkostoon, minkä tavoitteena on korostaa elämänlaatua ja tuoda esille pienten kuntien hyviä puolia. Täällä siinä on toden totta onnistuttu! Kaunis vanha puutalokaupunki, hyvässä kunnossa olevat talot, kauniit pihapiirit, upea Ulrika Eleonoran puukirkko, tuulimylly, venesatama, siistiä joka paikassa, vehreää, hiljaista – kaikenkaikkiaan ihananihana ja rauhallinen tunnelma.

Samaa reittiä sunnuntaina takaisin. Yhteensä kolme päivää ja vajaat 900 kilometriä. Siinä ehti vaikka mitä. Ihasteltiin ITE-taiteen tekijöitä, ihmeteltiin Raippaluodon siltaa, syötiin kesän paras aamiainen ja yövyttiin keskellä merenkulun ja kaupankäynnin historiaa. Siinä ehti myös jutella autossa monenmoista, miettiä mennyttä ja suunnitella tulevaa, pitää kädestä ja syödä loman viimeiset jätskit.

Nyt voi arki taas alkaa.